Op een dag doe je vaak heel veel dingen en alles kost energie. Het kan dan ook vaak voorkomen dat je aan het einde van de dag niet meer voldoende energie hebt om de rest van je activiteiten ook nog af te ronden. Dit kun je oplossen door slimmer om te gaan met je energie; je energie management moet op orde gebracht worden.

Als je kijkt naar de activiteiten op een dag kun je een verdeling maken tussen de activiteiten waar je energie van krijgt en activiteiten welke energie kosten. Van dingen die je echt leuk vindt krijg je meestal energie en wat je niet leuk vindt kost je meestal energie. Er zijn natuurlijk ook nog dingen die je de ene keer meer energie kosten dan de andere en ook dingen die je eerst energie kosten en daarna energie opleveren, zoals bijvoorbeeld iets nieuws leren. Als je bijvoorbeeld begint met gitaar leren spelen, dan kost dit in het begin veel energie; je moet nadenken en continu opletten. Hoe meer je het doet en hoe beter je er in wordt, hoe minder energie het je kost en uiteindelijk levert het je energie op.

Balans

In een perfecte situatie zijn de beide activiteiten gelijk vertegenwoordigd en blijft je energie-level in balans. Hierdoor houd je de hele dag genoeg energie en kun je alles makkelijk aan. Er komen alleen vaak dingen (of mensen) op je pad waardoor je energie-level uit balans wordt gebracht. Zo kan een afspraak met iemand je erg veel energie kosten, mensen die erg negatief zijn ingesteld kosten bijvoorbeeld meer energie dan wat je ervan terug krijgt. Andersom is natuurlijk ook het geval; mensen die erg positief zijn ingesteld leveren meestal energie op (tenzij ze té energiek zijn dan kan het ook erg vermoeiend zijn). Ik wil je graag wat tips geven hoe je ervoor kunt zorgen dat je energie-level weer in balans komt.

  1. Let op met wat je in je lichaam stopt. Suiker en vet levert op de korte termijn misschien wat energie op, maar op de lange termijn kost het je energie. Van groente, fruit en water krijg je niet alleen een energie-boost, maar houd je gedurende de dag ook je energie-level hoog.
  2. Slaap voldoende, maar niet te veel. Dat je van te weinig slaap moe wordt weten we allemaal, maar we vergeten vaak dat te veel slaap je ook geen energie oplevert. Probeer daarom per nacht 8-9 uur slaap te pakken, dit is ongeveer wat je lichaam nodig heeft.
  3. Omring jezelf met mensen waar je energie van krijgt, in plaats van met mensen die je energie kosten. Dit kun je zowel doen in je vrienden- en kennissenkring, maar ook op je werk.
  4. Beweeg! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen; van lichaamsbeweging krijg je energie. Natuurlijk, als je fanatiek hebt gesport ben je moe. Maar als je hebt gedouched merk je dat je energie-level weer omhoog gaat en je hebt er de dagen erna ook nog profijt van.
  5. Doe dingen waar je van houdt
  6. Wees jezelf! Als je de hele dag moet doen alsof je iemand anders bent, dan moet je je continu inspannen. Bovendien, door jezelf te zijn trek je gelijkgestemden aan en kun je altijd doen wat je leuk vindt. Daar krijg je dus alleen maar energie van!

Hoe word jij je eigen energie manager?