Toch liever lezen?

Goedemorgen, middag, avond; wanneer je deze aflevering ook leest! Leuk dat je er weer bij bent, want vandaag wil ik het nog even met je hebben over een van mijn gewoontes die mijn leven heeft veranderd, namelijk een fijne ochtendroutine. Ik kreeg best vaak de vraag naar aanleiding van de podcast over mijn gewoontes hoe mijn ochtendroutine er nu uit ziet, dus dat deel ik heel graag met je.

Ik ben heel lang geen ochtendmens geweest. Als het even kon dan bleef ik ’s ochtends lekker in mijn bedje liggen tot ik er echt uit moest om te gaan werken. Toen ik eenmaal kinderen kreeg werden die ’s ochtends vroeg wakker en moest ik er ook uit, waardoor ik ’s avonds ook maar vroeger op bed ging liggen zodat ik het allemaal trok ’s ochtends. Maar vanaf dat moment gebeurde er iets met mij. Omdat ik ’s avonds vroeger naar bed toe ging, had ik ’s ochtends meer energie. Ik merkte ook dat ik de energie in de ochtend voor heel andere dingen gebruikte dan waar ik ’s avonds mijn tijd aan besteedde. Namelijk ’s ochtends deed ik dingen die mij ook echt vooruit hielpen in plaats van ’s avonds op de bank te hangen. Door ’s ochtends meer te doen, kon ik ook veel sneller aan mijn dromen en doelen werken. Na de komst van mijn tweede dochter wist ik ook zeker dat ik mijn eigen bedrijf wilde en toen ben ik er ook vrij snel mee begonnen. Alleen was het met twee kinderen in de ochtend opeens een stuk drukker en kon ik dus niet meer alles doen wat ik wilde.

De oplossing was eerder opstaan dan de kinderen, zodat ik nog even tijd voor mezelf zou hebben. Deze oplossing werkt nog steeds, helemaal nu het ’s ochtends langer donker blijft omdat de kinderen nu ook iets langer blijven liggen. Ik sta op dit moment rond half 6 op en doe dan even lekker mijn ding totdat de kinderen om 6 uur/half 7 ook wakker worden.

Wat doe ik dan op zo’n ochtend?

  1. Mijn wekker gaat af en ik sta direct op. Als ik blijf liggen en op snooze druk is het te laat, want dan krijg ik mezelf niet meer uit bed.
  2. Na het opstaan drink ik een glas water en was ik mijn gezicht om even wakker te worden.
  3. Daarna ga ik naar beneden en mediteer ik 5 à 10 minuten. De ene keer doe ik een geleide meditatie, de andere keer zoek ik juist de stilte op.
  4. Ik pak een dagkaart voor mezelf en bekijk waar ik die dag mijn focus op ga leggen.
  5. Als ik hiermee klaar pak ik mijn dagboek waarin ik 3 dingen opschrijf waar ik dankbaar voor ben en wat mijn intentie is voor die dag. Hierna pak ik mijn planner en bekijk ik wat ik die dag ga doen. Dit heb ik ’s avonds al voorbereid, maar ik vind het prettig om ’s ochtends nog een keer te bekijken waar ik aan toe ben.

Vaak worden dan mijn kinderen wakker en gaan we samen ontbijten. Door ’s ochtends rustig op te starten, begin ik mijn dag veel relaxter en met meer overzicht. Het overzicht helpt me om sneller mijn doelen te bereiken en ook om de juiste keuzes te maken. Ik vond het in het begin best lastig om op tijd op te staan, maar als je ervoor zorgt dat je ’s ochtends een reden hebt om je bed uit te springen is het een stuk gemakkelijker.

Wat is jouw ochtendroutine?

Laat het me weten in de comments, ik ben super benieuwd! Voor nu wens ik je weer een geweldige dag en spreek ik je de volgende keer weer, doei!