Episode 11; Leren accepteren voor meer positiviteit

Toch liever lezen?

Deze podcast neem ik op naar aanleiding van de eerste les uit de mini course Ontdek je WHY. Die les gaat namelijk helemaal over positief denken en hoe je dit meer kunt doen. Dat wil ik je ook graag vertellen, maar ik wil eerst beginnen met wat positief denken voor mij nou eigenlijk betekent.

Positiviteit kan zorgen voor meer zelfvertrouwen en überhaupt een fijnere dag. Positiviteit betekent niet dat je altijd maar blij moet zijn. Het is meer dan gewoon vrolijk en blij zijn. Het is erkennen en toegeven aan jezelf dat elke emotie die je voelt, dat die er mag zijn. Iets is van zichzelf niet inherent goed of slecht, maar wij geven iets betekenis door de gedachten die we erbij denken. Als jij kwaad bent en vervolgens geef je jezelf op je kop dat je kwaad bent geweest omdat dat niet mag omdat je positief moet zijn; dan geef je de emotie geen positieve lading. Je probeert te ontkennen dat je een bepaalde emotie voelt, waardoor je eigenlijk jezelf verstopt en aangeeft dat een deel van jou er niet mag zijn.

Er zijn gewoon altijd momenten dat je je gewoon even K voelt. Erken die momenten en doorvoel die emoties, maar blijf er niet onnodig lang in hangen door jezelf ervoor kwalijk te nemen. Je mag boos zijn. Je mag verdrietig zijn. Jij mag er zijn. Om een lang verhaal kort te maken; positiviteit is meer dan blijheid.

Dat gezegd hebbende, wil ik je meegeven hoe je meer positiviteit kunt gaan ervaren in je leven. Hoe je jezelf kunt herkennen, erkennen en lief kunt hebben. En hoe je weer terug in contact kunt komen met je blije en vrolijke zelf.

Een groot deel van zelfvertrouwen zit in positiviteit. Soms hebben we niet door hoe negatief we over onszelf zijn. Bedenk bijvoorbeeld eens hoe je omgaat met complimenten; accepteer je ze gracefully of wimpel je ze af? En gun je jezelf ook de ruimte om er te zijn?

Je taalgebruik heeft een enorme invloed op hoe je je voelt en hoe je jouw leven vormgeeft. Door negatief te praten (dus door jezelf en je emoties te ontkennen en geen ruimte te geven) trek je ook meer negativiteit. De emotie die je zelf koppelt aan een gebeurtenis, bepaalt hoe je de gebeurtenis ervaart. Kijk je vanuit boosheid, dan zul je er ook boosheid bij ervaren. Kijk je vanuit vrolijkheid, dan zul je er ook vrolijker van worden. Iets wat gebeurt is dus ook niet inherent goed of slecht. Iets is gewoon. Laat je 10 verschillende mensen naar een random gebeurtenis kijken, dan krijg je 10 verschillende antwoorden in hoeverre iets goed of slecht is en waarom.

Als je weet dat iets gewoon “is” en dat jij bepaalt in hoeverre je hier blij of boos om wordt, dan kun jij zelf gaan bepalen welke emoties jij ervaart op een dag. En wanneer je boosheid ervaart, dan is het aan jou om te kijken waar dit dan vandaan komt. Accepteer het gevoel dat het er is en laat het vervolgens los. Kies je woorden zorgvuldig.

Wil je dus meer blijheid ervaren en geluk, kies dan bewust woorden en ervaringen waar je die emoties bij ervaart. Een paar opdrachten die je kunt doen om je dag positiever te maken;

  1. Start de dag met vragen gericht op het gevoel wat je wil hebben; als je je dag start met de vraag “waarom ben ik nog zo moe” dan draait je dag vervolgens ook om je moeheid. Maar stel je jezelf de vraag “welke mooie ervaring wil ik vandaag hebben” dan gaat je dag ook meer draaien om de mooie ervaringen die je die dag gaat hebben. Ik ben daar echt nog niet perfect in. Sommige dagen (en vooral nu omdat mijn jongste dochter heel erg verkouden is en dus de hele nacht door wakker wordt) vind ik het heel lastig om me ’s ochtends niet te focussen op het feit dat ik zo moe ben. Maar we zijn natuurlijk allemaal mensen en elke dag is een nieuwe kans om je dag bewust te starten. Het is niet zo dat wanneer je je dat niet bewust gestart bent, je hele dag verpest is. Je kunt op elk moment van de dag terug naar bewustzijn, alleen is het lastiger op het moment dat je terug moet dan wanneer je al direct bewust begint.
  2. Versterk en vergroot de emoties die je wilt ervaren; dit gaat eigenlijk verder op het starten met gerichte vragen. Je gebruikt bewust taal en je lichaam om de emoties te versterken die je graag wil ervaren. Wil je bijvoorbeeld graag vaker jezelf goed voelen over de talenten die je al bezit, zeg dan niet meer dat je ergens goed in bent, maar grandioos. Maak tegelijkertijd de emoties waar je minder op wil focussen kleiner; zo wordt furieus bijvoorbeeld nijdig; klinkt meteen een stuk zachter.
  3. Maak een lijst van alles waar je grandioos in bent; deze tip heb ik je wel vaker gegeven, maar het is zoiets belangrijks dat ik het blijf zeggen. Maak een lijst van alle dingen waar je echt onwijs goed in bent en als aanvulling hierop in lijn met wat ik eerder al zei; maak die dingen dan ook groter en belangrijker in je leven.
  4. Waardering is iets magisch; dankbaarheid is ook iets waar ik regelmatig aan refereer, maar onlangs vertelde Elise in een facebook live dat je met dankbaarheid ook kunt wijzen naar een vorm van schaarste terwijl je wil leven in overvloed. Je bent dankbaar voor iets wat je nu hebt, maar eerder niet had. Terwijl alles gewoon “is”. Dus probeer in plaats van de verhouding met het verleden en het nu, echt te waarderen wat je nu allemaal hebt. En dan is de uitdaging om dan, als je het al wat langer doet, niet alleen meer te focussen op alles waar jij je prettig bij voelt maar óók juist die waardering te gaan voelen voor de dingen waar je in eerste instantie misschien minder blij mee was. Zoals bijvoorbeeld een opmerking van een collega op het werk, waardoor je misschien bent gaan nadenken over hoe je bepaalde dingen deed en het nu anders (liefst beter) aanpakt.

Ik ben benieuwd hoe jij nu meer positiviteit in je leven brengt!