Episode 3; Vind de liefde van je leven

Toch liever lezen?

Hey, hallo leuk dat je weer luistert (leest 😉 ) naar de nieuwste episode van de Goals on Heels podcast! In deze episode wil ik je helpen om de liefde van je leven te vinden. Ik hoor je al denken; huh, Marloes je doet toch niets met liefdesadvies? En dat klopt. Deze episode heeft ook niets te maken met liefdesrelaties met anderen, maar met de relatie die je hebt met jezelf. Want de grootste liefde in je leven zou jij zelf moeten zijn. En nee, dat is niet egoïstisch. Het is in mijn ogen juist egoïstisch om met een leeg kopje bij een ander aan te kloppen en te vragen om liefde. Dit kopje moet continu opnieuw gevuld worden en jij moet zelf ergens uit je tenen een beetje liefde vinden om terug te geven. Eerst zorgen voor jezelf; dan uitdelen. Denk maar aan vliegtuig; daar vertelt de stewardess ook altijd dat je in geval van een ongeluk éérst voor jezelf moet zorgen met zuurstof en dat je dan iedereen om je heen kunt helpen. Want wanneer jij zelf voorzien bent van zuurstof kun je veel meer mensen helpen dan wanneer je stikt…

Van jezelf houden zorgt voor een leuker en makkelijker leven. Mensen om je heen worden vrolijker, jij bent zelf optimistischer en neemt dingen die niet gaan zoals je wilt minder zwaar op. Je bent meer zelfverzekerd, kunt met volle aandacht luisteren naar anderen (worden zij heel blij van!) en je kunt geven aan anderen zonder er iets voor terug te verwachten. Door van jezelf te houden en positiever in het leven te staan, trek je andere mensen aan en verander je het leven van de mensen om je heen.

Doe werk wat bij je past; dit is enorm goed voor meer zelfvertrouwen. Werk wat je leuk vindt, ben je vaak ook goed in. Daardoor heb je er meer plezier in, doe je beter je best en word je er nog beter in. Hierdoor krijg je steeds meer zelfvertrouwen en werkt het als een opwaartse spiraal. Het omgekeerde is ook waar. Wanneer je werk doet wat niet bij je past moet je er steeds harder aan trekken voor steeds minder resultaat, wat ontzettend slecht is voor je zelfvertrouwen.

Zelfliefde is zelfacceptatie

  1. Balans vinden; leer jezelf kennen, wat vind je fijn, wat niet. Ben je introvert, extravert of ambivert? Plan je dagen zo vooruit dat je genoeg tijd hebt om weer op te laden.
  2. Tijd voor jezelf maken; niemand heeft er iets aan wanneer jouw batterij op is. Dus doe de dingen waar jij blij van wordt. Zorg er wel voor dat het niet een dag wordt om allemaal dingen te “regelen” maar juist alles doen wat je tot rust brengt.
  3. Maak lijstjes; Een lijst met alle dingen die je leuk vindt aan jezelf en hang die ergens in het zicht Begin elke dag met dankbaarheid Schrijf alle overwinningen van de dag op Deze lijstjes vergroten je zelfliefde en zijn een hulplijn op momenten dat je minder van jezelf houdt
  4. Vergelijk jezelf niet met anderen, alleen met jezelf; hoe kan ik groeien ten aanzien van gisteren?
  5. Leef met aandacht; leef in het nu. Wat is er nu allemaal goed, leuk, wat is er op dit moment gaande. We betrekken problemen om ons heen vaak op onszelf, ook dingen die je zijn overkomen herhalen we regelmatig in ons hoofd waardoor het probleem constant lijkt te bestaan. Maar dit probleem is er nu niet. Accepteer de situatie zoals deze nu is en werk naar een oplossing toe.
  6. Je bent je gedachten niet; je bent veel harder voor jezelf dan voor anderen. Als jij op een moment negatief over jezelf denkt, realiseer je dan dat dit alleen een gedachte is; jij bent zoals je bent en dat is perfect. Je bent perfect zoals je bent.

Verwacht niet het onmogelijke; droom groots maar vergeef jezelf dat je niet alles direct hebt. Als jij de marathon wil lopen, zul je daar eerst voor moeten trainen, je kunt niet in 1

keer 42 kilometer hardlopen als je nog nooit eerder hebt hardgelopen! Je mag echt zijn wie je bent. Ik spreek je graag de volgende keer weer!